Intrarea în Muzeul în Aer Liber – ora 7,30 poarta principală, Pavilion Multicultural. Se va intra în mod organizat, în grup, inclusiv cu autoturisme (cu maxim 20 km/h), în coloană pe traseul stabilit. Despachetarea din autoturisme va dura până la ora 9,00 după care toate autoturismele se vor scoate din muzeu în parcarea amenajată de la intrare. Împachetarea de după eveniment se va putea face începând cu orele 17.
Vă rugăm păstraţi curăţenia!
Pentru buna desfăşurare, din punct de vedere igienic şi păstrarea curăţeniei vom pune la dispoziţia participanţilor coşuri de gunoi, saci menajeri şi vom amenaja locuri speciale pentru colectarea acestora. Vă rugăm să predaţi locaţiile şi spaţiile exact în starea iniţială.
DEGUSTAREA ŞI DESERVIREA MUSAFIRILOR La Concursul de Gătit Gulyás din acest an se pot înscrie echipe formate din minim trei (3) persoane. IMPORTANT! Este foarte important ca cel puțin una dintre persoane să prezinte în dimineața evenimentului o adeverință de la medicul de familie ( sau specialist) că este aptă pentru a găti și a deservii publicul (clinic sănătos). Totodată – valabil pentru echipele care aduc preparatele de acasă – este necesară demonstrarea provenienței produselor și a calității acestora (mai ales în cazul cărnii: factură, bon fiscal și copie certificat veterinar). Continuăm să susținem producătorii și fermierii locali. La evenimentul din acest an vom invita producători și fermieri locali care vor pune la dispoziția concurenților, contra cost, la prețurile de pe piața locală produse și ingrediente necesare pentru gătit.
Zilele Hungarikum face un pas spre a deveni un festival sustenabil și interzice folosirea plasticului de unică folosință.
Organizatorii fac apel la conștiința concurenților și participanților la Zilele Hungarikum pentru a reduce semnificativ deșeurile din plastic de unică folosință introducând farfuriile, tacâmurile și paharele din materiale biodegradabile. Mai mult decât atât, participanții sunt încurajați să vină cu recipiente și tacâmuri de acasă beneficiind astfel de reducere la achiziționarea voucherului pentru gulaș. O porție de gulaș = cca. 400 ml , donația recomandată pentru o porție de gulaș este de 15 lei Cei care vin cu recipiente și tacâmuri de acasă, vor primi porția de gulaș contra unei donații de 10 lei.
DOUĂ CATEGORII de concurs! Concursul din acest an se va organiza tot pe două categorii:
- – GULYÁS – preparatul care a devenit tradițional și în bucătăriile din Transilvania, din Sibiu
- ALTE PREPARATE UNGUREȘTI – în această categorie propunem să înscrieți alte preparate ungurești, gătite în ceaun. La această categorie ne rezervăm dreptul să și selectăm ceea ce propuneți, astfel încât acestea să poată fi incluse în specificul concursului și jurizate. Vă propunem, ca exemplu următoarele: marhapörkölt = tocăniță de vițel ungurească, lecsó = ghiveci unguresc, halászlé = ciorbă de pește) tradiționaleunde pot concura persoanele (fizice, juridice) neincluse în prima categorie.
se pot face prin intermediul regăsit pe site-ul comunității maghiare www.Szeben.ro , pe pagina Facebook, Instagram, alte suporturi cu informații și în limba română. Informații se pot cere și prin e-mail: hid@szeben.ro sau telefonic la numerele: 0745.300234 – Levente Serfőző, sau 0747.975921 – Gyöngyi Takács. Numărul concurenților pe care putem să-i primim în concurs este nelimitat, prin amabilitatea conducerii CNM ASTRA, căreia îi mulțumim pe această cale.
EVALUARE ȘI PREMIERE LA CONCURSUL DE GĂTIT: – Echipele sunt judecate de câte un juriu format din profesioniști în gastronomie și personalități, invitați și reprezentanți ai organizatorilor. Jurizarea se va face separat pentru cele trei categorii. Decizia juriului este incontestabilă. – Pentru deservirea și degustarea porțiilor jurizate DOAR organizatorii furnizează cele necesare (tăvi, farfurii, șervețele, linguri, etc.). Concurenții pot contribui, eventual cu murături sau alte suplimente considerate oportune. – Jurizarea va ține conte de următoarele: aroma preparatelor, culoarea, textura alimentelor preparate, aspectul, respectarea tradiționalului și/sau unicitatea. Modul de prezentare per ansamblu a echipelor poate fi un aspect care va fi punctat separat. – Pentru evaluare porțiile se vor preda – exclusiv voluntarilor special organizați pentru asta – între orele 14:00 și 14:30 (1 porție, aproximativ 10 dkg) în funcție de categoria specificată la înscriere. Farfuriile, tacâmurile speciale pentru juriu vor fi asigurate de către organizatori. – Toate echipele participante vor primi câte o diplomă de participare și cadou special de la organizatori. La fiecare categorie vor fi premiate primele trei locuri care vor primi cupe, medalii, diplome, premii.
* în cazul înscrierii unor echipe de copii acestea vor concura și se vor premia separat.
PROGRAM
- 7:00 – 7:30: întâlnire în fața Muzeului în Aer Liber ASTRA, poarta unu la Pavilionul Multicultural apoi intrare organizată în muzeu
- 8:00 – 9:00: Organizare logistică (predare/primire locuri, mese, scaune, lemne)
- 9:00 – 9:15: deschidere, start concurs, aprinderea focurilor
- 9:15 – 14:00: gătit efectiv, timp în care se vor organiza diferite evenimente culturale, pentru copii și distractive
- 14:00 – 14:30: predarea porțiilor către juriu, jurizare
- 14:30 – 15:00: decernarea premiilor
- 15:00 – 18:00: concerte și programe culturale, program liber, degustări, debarasare, părăsirea muzeului.
DESFĂȘURARE ȘI INFORMAȚII IMPORTANTE – Oficial, concursul de gătit începe la ora 9:00 (în intervalul 8:00-9:00 se vor derula operaţiunile logistice de organizare a spaţiilor, locurilor de gătit, predarea-primirea vetrelor, meselor, etc.) şi durează până la ora 14:00. În intervalul 14:00-14:30 farfuriile destinate jurizării trebuie depuse pe masa juraţilor. – Fiecare echipă, pe lângă numele afişat va primi şi un număr de concurs cu ajutorul căruia vom identifica echipa câştigătoare după jurizare. – Pentru jurizare fiecare echipă va extrage o literă! – Juriul cunoaște doar LITERE. Acesta se va pronunţa exclusiv pe baza prezentării şi gustului din farfurii şi va juriza concurenţi / farfurii notate cu “LITERE”. – Juriul nu va cunoaşte asocierea LITERĂ-NUMĂR, identificarea şi asocierea se va face doar în momentul premierii. – În momentul premierii juriul va pronunţa litera, asocierea cu numerele, deci cu echipele se va face de către cele două persoane responsabile de concurs desemnate să coordoneze concursul. – Porţiile alocate juriului vor fi servite în farfurii identice, depuse exclusiv de voluntarii organizatorilor (cu alte cuvinte nu persoanele concurente se deplasează la masa juriului!). Porţia concurentă poate fi însoţită de pâinea concurentului sau/şi murături restul fiind asigurat de organizator (farfurii, linguri, furculiţe, polonice, şerveţele, etc.). – La premiere preşedintele juriului enunţă litera, persoanele responsabile de concurs asociază această literă cu numărul iar echipa în cauză trebuie să se identifice cu dublura literei primite în momentul extragerii acesteia din urnă, la începutul concursului. Astfel, în afară de persoanele responsabile de concurs toată lumea, public, concurenţi, inclusiv juriul vor afla doar în momentul premierii echipele câştigătoare. – În lipsa prezentării dublurii literei enunţate premiile se reportează la următorii clasaţi.
DESERVIREA MUSAFIRILOR: – Până la ora 14:00 nu se oferă preparate publicului larg, va fi permisă doar degustarea cu linguriţe speciale – După ce porţiile concurente ajung pe masa juriului ( cca. 14:30), când organizatorii dau liber la degustare se poate servi publicul larg (prieteni, vecini, cunoscuţi, invitaţi, turişti, vizitatori, etc.). – Vă rugăm respectuos ca, în afara membrilor echipei toate persoanele să fie servite pe baza prezentării unor Vouchere asigurate DOAR de organizator, pentru a putea fi derulată acţiunea în condiţii cât mai civilizate. – Fiecare echipă concurentă, indiferent de cantitatea gătită este rugată să ofere spre degustare minimum 10 porţii, respectând regula „contra Voucher”. Peste cele 10 porții oferite organizatorului fiecare porţie se va „deconta” integral la sfârşitul evenimentului. – Organizatorii vor pune la dispoziția echipelor boluri speciale, termorezistente şi de unică folosinţă, lingură, pâine, şerveţele. La fiecare Voucher prezentat echipa va deservi persoana respectivă cu minim o porție de preparat în bol termorezistent, pâine, linguriță, șervețel. – Fiecare echipă va spune organizatorului, în funcție de mărimea ceaunului în care gătește câte porții oferă publicului larg (minim 10). Organizatorul va pune la dispoziția echipelor pâine, boluri, șervețele, lingurițe în funcție de acest număr, tot astfel se vor distribui și Voucherele. – Vizitatorii, turiştii vor putea intra în posesia Voucherelor în mod organizat, într-un loc special amenajat pentru această acțiune, contra unei donaţii (donaţie recomandată 15 lei). Vor beneficia de Vouchere inclusiv invitaţii organizatorilor (dansatori, animatori, meşteri populari, invitaţi, etc.). – La solicitarea Voucherelor persoanele vor putea alege ceaunul din care vor dori să deguste (echipa – numărul). – Procurarea voucherelor se va putea face începând cu orele 12, dorim în acest fel să
evităm aglomerările inutile şi neplăcerile aferente.
Mulţumim pentru înţelegere şi colaborare. Vă dorim mult succes în concurs şi poftă bună!
Organizator: Asociaţia Maghiarilor din Sibiu – HÍD / Centrul Cultural Maghiar, str. Berăriei, nr. 2, Tel.: 0745.300234, www.szeben.ro, hid@szeben.ro
@HungarikumNapok NagyszebeiMagyar #hidegyesulet #szebenimagyar #HungarikumNapok
Coorganizator: Complexul Naţional Muzeal ASTRA
Acţiune cofinanţată de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu, Consiliul Judeţean Sibiu, Consiliul Judeţean Covasna,Institutul Maghiar Balassi, Fundația Bethlen Gábor și Ministerul Agriculturii – Departamentul de Stat Hungarikum din Ungaria.