Un nou Concurs de gătit organizat la Sibiu de Asociația HID – Centrul Cultural Maghiar și Muzeul ASTRA. Vă invităm să participați la Concursul de gătit din cadrul festivalului Zilele HUNGARIKUM 2022 ajuns la ediția cu numărul 13.
Intrarea în Muzeul în Aer Liber – ora 7.30 poarta principală, Pavilion Multicultural. Se va intra în mod organizat, în grup, inclusiv cu autoturisme (cu maxim 20 km/h), în coloană pe traseul stabilit. Despachetarea din autoturisme va dura până la ora 9,00 după care toate autoturismele se vor scoate din muzeu în parcările amenajate din afara muzeului. Împachetarea de după eveniment se va putea face începând cu orele 17. În paralel cu evenimentul nostru se va desfășura și Turul Ciclist, astfel încât va trebui să fiți de două ori mai atenți la orele anunțate, timing, la indicațiile organizatorilor, să aveți răbdare și să vă bucurați de socializare.
Vă rugăm păstraţi curăţenia!
Pentru buna desfăşurare, din punct de vedere igienic şi păstrarea curăţeniei vom pune la dispoziţia participanţilor coşuri de gunoi, saci menajeri şi vom amenaja locuri speciale pentru colectarea acestora. Vă rugăm să predaţi locaţiile şi spaţiile exact în starea iniţială.
CONCURSUL DE GĂTIT
La Concursul de Gătit din acest an se pot înscrie echipe formate din minim două (2) persoane.
Înscrierea în concurs este gratuită.
IMPORTANT!
Este foarte important ca cel puțin una dintre persoane să prezinte în dimineața evenimentului o adeverință de la medicul de familie (sau specialist) că este aptă pentru a găti și a deservi publicul (clinic sănătos). Totodată – valabil pentru echipele care aduc preparatele de acasă – este necesară demonstrarea provenienței produselor și a calității acestora (mai ales în cazul cărnii: factură, bon fiscal și copie certificat veterinar). Continuăm să susținem producătorii și fermierii locali.
Organizatorul pune la dispoziția fiecărei echipe și oferă următoarele:
- o masă și o băncuță
- loc de foc, special amenajat
- apă
- lemne pentru foc
- boluri, tacâmuri, pâine. șervețele pentru servirea musafirilor
- organizarea servirii musafirilor pe bază de Vouchere
- locuri special amenajate pentru musafiri
- organizarea jurizării, precum și farfurii, tăvi, tacâmuri, loc amenajat special pentru jurizarea concursului
Concurenții vor aduce următoarele: ceaune, stative, toate produsele și ingredientele necesare pentru gătit, precum și buna dispoziție:)
În legătură cu măsurile și condițiile de participare la un eveniment în aer liber, datorate situației sanitare vom urmări și respecta legislația în vigoare la acea dată.
Zilele Hungarikum respectă mediul înconjurător și nu încurajează folosirea plasticului de unică folosință.
Organizatorii fac apel la conștiința concurenților și participanților la Zilele Hungarikum pentru a reduce semnificativ deșeurile din plastic.
Concursul din acest an se va organiza pe două categorii:
- GULYÁS – preparatul care a devenit tradițional în bucătăriile din Transilvania și din Sibiu
- ALTE PREPARATE UNGUREȘTI – în această categorie propunem să înscrieți alte preparate ungurești, gătite în ceaun. La această categorie ne rezervăm dreptul să și selectăm ceea ce propuneți, astfel încât acestea să poată fi incluse în specificul concursului nostru și să fie jurizate. Vă propunem, ca exemplu următoarele: marhapörkölt = tocăniță de vițel ungurească, lecsó = ghiveci unguresc, halászlé = ciorbă de pește, etc.).
Cei care doresc să prezinte rețete ungurești reinterpretate pot avea această posibilitate în mod organizat, în afara concursului de gătit și vă rugăm să luați legătura cu organizatorii.
Înscrierile în concurs se pot face prin intermediul (Google Forms) regăsit pe site-ul comunității maghiare www.Szeben.ro , pe pagina Facebook, Instagram, alte suporturi cu informații și în limba română.
Termenul limită de înscriere în concurs: 14 iunie 2022, am prelungit termenul: 19 iunie 2022, ora: 23:59
Informații se pot cere și prin e-mail: hid@szeben.ro sau telefonic la numerele: 0745.300234 – Levente Serfőző.
Numărul concurenților pe care putem să-i primim în concurs este nelimitat, prin amabilitatea conducerii Muzeului ASTRA, căreia îi mulțumim pe această cale.
EVALUARE, PREMIERE, DESFĂȘURARE:
– Echipele sunt judecate de un juriu format din profesioniști în gastronomie și personalități, invitați și reprezentanți ai organizatorilor. Jurizarea se va face separat pentru cele două categorii. Decizia juriului este incontestabilă.
– Oficial, concursul de gătit se încheie la ora 14:00 și farfuriile destinate jurizării trebuie depuse pe masa juraţilor.
– Porţiile alocate juriului vor fi servite în farfurii identice, depuse exclusiv de voluntarii organizatorilor (cu alte cuvinte nu persoanele concurente se deplasează la masa juriului!). Porţia concurentă poate fi însoţită de pâinea concurentului sau/şi murături restul fiind asigurat de organizator (farfurii, linguri, furculiţe, polonice, şerveţele, etc.).
– Pentru deservirea și degustarea porțiilor jurizate DOAR organizatorii furnizează cele necesare (tăvi, farfurii, șervețele, linguri, etc.). Concurenții pot contribui, eventual cu murături sau alte suplimente considerate oportune.
– Jurizarea va ține cont de următoarele: aroma preparatelor, culoarea, textura alimentelor preparate, aspectul, respectarea tradiționalului și/sau unicitatea. Modul de prezentare per ansamblu a echipelor poate fi un aspect care va fi punctat separat.
– Pentru evaluare porțiile se vor preda – exclusiv voluntarilor special organizați pentru asta – până la ora 14:30 maxim (1 porție, aproximativ 10 dkg) în funcție de categoria specificată la înscriere. Farfuriile, tacâmurile speciale pentru juriu vor fi asigurate de către organizatori.
– Toate echipele participante vor primi câte o diplomă de participare și cadou special de la organizatori. La fiecare categorie vor fi premiate primele trei locuri care vor primi medalii, diplome și premii.
* în cazul înscrierii unor echipe de copii acestea vor concura și se vor premia (toate) separat.
PROGRAMUL ZILEI:
7:00 – 7:30: întâlnire în fața Muzeului în Aer Liber ASTRA, poarta unu la Pavilionul Multicultural apoi intrare organizată în muzeu
8:00 – 9:00: Organizare logistică (predare/primire locuri, mese, scaune, lemne), scoaterea tuturor autoturismelor în afara muzeului
9:00 – 14:00: Gătit efectiv, timp în care se vor organiza spectacole de dansuri populare maghiare, operetă, evenimente și jocuri pentru copii, precum și alte activități distractive
Până la 14:30: Predarea porțiilor către juriu, jurizare
14:30 – 15:00: Decernarea premiilor
15:00 – 18:00: Concerte și programe culturale, program liber, degustări, debarasare, părăsirea muzeului.
DEGUSTAREA ŞI SERVIREA MUSAFIRILOR – VOUCHERELE:
– Fiecare echipă, pe lângă nume va primi şi un număr cu ajutorul căruia vom putea derula deservirea și degustarea.
– Publicul larg poate fi servit DOAR după consultarea organizatorilor, pentru că sunt necesare diferite activități logistice. Vă rugăm să nu oferiți spre degustare fără anunțarea și acceptul primit de la organizator!
– După ce porţiile destinate spre jurizare ajung pe masa juriului și organizatorul dă acceptul se poate începe servirea publicul larg (prieteni, vecini, cunoscuţi, invitaţi, turişti, vizitatori, etc.).
– Vă rugăm respectuos ca, în afara membrilor echipei toate persoanele să fie servite pe baza prezentării unor Vouchere asigurate DOAR de organizator, pentru a putea fi derulată acţiunea în condiţii cât mai civilizate.
– Fiecare echipă concurentă, indiferent de cantitatea gătită este rugată să ofere spre degustare minimum 10 porţii, tot cu respectarea regulamentului „contra Voucher”. Fiecare porţie servită publicului larg, respectiv fiecare Voucher se va „deconta” la sfârşitul evenimentului. Diferența de sumă va reprezinta și sunt necesare pentru acoperirea cheltuielilor de organizare.
NU putem enunța sume concrete, deoarece prețurile produselor, precum și a tuturor elementelor ce intră în componența prețului final pot sufero modificări importante în această perioadă.
– Organizatorii vor pune la dispoziția echipelor boluri, lingură, pâine, şerveţele. La fiecare Voucher prezentat echipa va deservi persoana respectivă cu o porție de preparat.
– Fiecare echipă va spune organizatorului, în funcție de mărimea ceaunului în care gătește câte porții oferă publicului larg (minim 10!). Organizatorul va pune la dispoziția echipelor pâine, boluri, șervețele, linguri în funcție de acest număr, tot astfel se vor distribui și Voucherele.
– Vizitatorii, turiştii vor putea intra în posesia Voucherelor în mod organizat, într-un loc special amenajat pentru această acțiune, contra unei donaţii. Vor beneficia de Vouchere inclusiv invitaţii organizatorilor (dansatori, animatori, meşteri populari, invitaţi speciali, etc.). NU serviți nimănui fără Voucher!
– La solicitarea Voucherelor persoanele vor putea alege ceaunul din care vor dori să deguste (echipa – numărul).
– Procurarea voucherelor se va putea face începând cu orele 12, dorim în acest fel să evităm aglomerările inutile şi neplăcerile aferente.
Mulţumim pentru înţelegere şi colaborare. Vă dorim mult succes în concurs şi poftă bună!
Organizator: Asociaţia Maghiarilor din Sibiu – HÍD / Centrul Cultural Maghiar, str. Berăriei, nr. 2, Tel.: 0745.300234, www.szeben.ro, hid@szeben.ro
Coorganizator: Complexul Naţional Muzeal ASTRA
Acţiune cofinanţată de Consiliul Local şi Primăria Municipiului Sibiu, Consiliul Judeţean Sibiu, Consiliul Judeţean Covasna, Institutul Cultural Maghiar din București, Fundația Bethlen Gábor și Ministerul Agriculturii – Departamentul Hungarikum din Ungaria, Fundația Communitas.